Zöld Szálloda címet kapott a Hotel Opál
A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége által meghirdetett „Zöld Szálloda 2021-22” címre a gyöngyösi Hotel Opál is nyújtott be pályázatot, melyet elfogadtak. A pozitív bírálatnak köszönhetően a Károly Róbert Campus tanszállodája két évig viselheti a Zöld Szálloda címet. Ennek kapcsán beszélgettünk a hotel vezetőjével, Holma Ritával.
Milyen feltételeknek kellett megfelelni ahhoz, hogy elnyerhessétek a Zöld Szálloda címet?
Csak olyan szálloda pályázhat, amely tagja a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének, ismeri és betartja a szállodákra vonatkozó környezetvédelmi törvényeket, határidőre beadja a környezetvédelmi hatóságok felé az éves bevallásokat, rendelkezik Környezetvédelmi szabályzattal, ki tudja számítani a szénlábnyomát és eléri a minimum követelményt az önértékelő táblázatban.
Mit jelent egy ilyen elismerés egy szálloda életében?
A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége 1993-ban írta ki először a „Zöld Szálloda” pályázatot annak elősegítésére, hogy a mindennapjainkban egyre nagyobb jelentőséggel bíró környezettudatos gondolkodás teret nyerjen. A szállodaüzemeltetők sokat tudnak tenni a fenntarthatóságért a hatékony energiafelhasználással, víztakarékossággal, a környezetet kímélő tisztítószerek és anyagok felhasználásával, a közvetlen környékükről történő árubeszerzéssel és sok más intézkedéssel.
Ma még valószínű, hogy a vendégek nagy része nem a környezetvédelmi mutatók alapján választ szálláshelyet, de egy szállodának – mint minden más vállalatnak is – feladata, hogy a saját lehetőségei alapján mindent megtegyen annak érdekében, hogy csökkenteni tudja a környezetére gyakorolt negatív hatásokat.
Az általunk megtett és még tervezett lépések – a helyi beszerzéstől az energiatakarékosságon és a vízfogyasztás csökkentésén át a zöld iroda megvalósításáig – mind azt célozzák, hogy a Hotel Opál***Superior megfeleljen ennek az elvárásnak. Nem elsősorban azért, hogy díjat nyerjünk, hanem azért, mert mi már tudjuk, hogy csak egy Földünk van. Amire sajnos nem vigyáztunk eléggé. Ezért most, az utolsó órában muszáj visszafordítani a folyamatot, kisebbíteni a kárt, amit okoztunk. Már nincs idő a kérdésekre és talánokra, most olyan vállalkozásokra van szükség, amelyek bátran az élre állnak és példát mutatnak az üzleti szereplőknek és az embereknek. A Hotel Opálban büszkék vagyunk arra, amit már elértünk ezen a területen és haladunk tovább ezen az úton. Mert ez az egyetlen helyes út.
Hogyan lehet egy szálloda környezettudatos?
Úgy gondoljuk, hogy minden nap meg kell tennünk mindent az energia-, költség-, víz- és időtakarékos üzemeltetésért, ahol csak lehetséges. Törekvésünk, hogy a szálloda csak a szükséges energiát használja fel, szelektíven gyűjtjük a hulladékot és körültekintően gazdálkodunk a vízzel. Folyamatosan mérjük tevékenységünk környezetre, klímára gyakorolt hatását, elemezzük a kibocsátásunkat, és olyan akciókat tervezünk végrehajtani, melyekkel hatásosan csökkenthető az energiafelhasználásunk, a hulladék- és szennyezéskibocsátásunk.
Munkatársaink oktatásával, informálásával tudatossá tesszük mindezen tevékenységeket annak érdekében, hogy a környezetvédelem és a környezetért érzett felelősségünk ne elvárás, hanem közösségi érték legyen.
Milyen időtartamra szól ez az elismerés?
Az elnyert címet 2 évig jogosult viselni a nyertes szálloda. Amennyiben továbbra is szeretné birtokolni, újra kell pályázni, hiszen nem az a cél, hogy egy szálloda egyszer elnyerjen egy címet, hanem az, hogy tényleg abban a szellemben is működjön tovább.
2020-ban sajnos szinte megkerülhetetlen kérdés: Milyen hatással van a COVID-19 a Hotel Opálra?
Mi alapvetően egy business szálloda vagyunk, hozzánk elsősorban üzleti vendégek érkeznek. Ebből a szempontból szerencsés helyzetben vagyunk, mert minden jogszabályi és járványügyi előírásnak megfelelve zavartalanul fogadjuk továbbra is az üzleti célból érkező vendégeinket.
Szállodánkban a lakóvendégeink számára éttermünk továbbra is biztosítja a reggelit, illetve a vacsorát, viszont wellness részlegünk ezen idő alatt nem látogatható. Annak ellenére, hogy éttermünk csak szállóvendégeink részére van nyitva, azoknak, akiknek hiányoznak éttermünk megszokott, finom ízei, sem kell aggódniuk, hiszen az ételek elvitele megengedett. Az adventi várakozáshoz és a karácsonyi meghitt hangulathoz is hozzá tudunk járulni, akár az egész menü megrendelhető tőlünk, így főzés helyett a családi programoké lehet a főszerep.
Bízunk benne, hogy jövő év elején már visszatérhetünk a normál működésre és újból megnyithatjuk a wellness részlegünket, amit éttermünkhöz hasonlóan nemcsak szállóvendégeink, hanem külsős vendégek is használhatnak. Nagyon népszerűek például a szaunamester által tartott szaunaprogramjaink.
A Hotel Opál nem csak Zöld, hanem Mosolygós Szálloda címmel is büszkélkedhet. Ez mit jelent?
Elsőként nyertük el hazánkban a "Mosolygós szálloda" címet, amit a Mosolygós Magyarországért összefogás hozott létre. Egy olyan jelképrendszert jelent, amellyel a hotel vendégeit az ott eltöltött napokon igyekeznek jó kedvre deríteni és mosolyt csalni az arcukra. Így például a szobájukba érkező vendégek személyre szóló pozitív üzenetet kapnak, sőt plakátokon is találnak ilyeneket a szállodában.
Manapság az emberek ki vannak éhezve a kedves gesztusokra, a mosolyra.
A Hotel Opál***Superior csapata ezt a gondolkodást képviseli, és igyekszik barátságos hozzáállásával, mosolyával, kedvességével minden vendéget megajándékozni. Egy mosoly, az odafigyelés nem kerül semmibe, viszont az értéke annál nagyobb!